Alice Springs en Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Fam Backpack - WaarBenJij.nu Alice Springs en Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Fam Backpack - WaarBenJij.nu

Alice Springs en Darwin

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Fam

06 Augustus 2016 | Australië, Darwin

Hoewel Alice Springs op het eerste oog niet echt mijn stad is, is er wel heel veel te doen. Aangezien we er maar 1 nachtje blijven doen we de dingen die wij het leukste vinden. En dat was een bezoek aan het visitorcenter van de Flying doctors en de School of Air. Eerst gingen we naar de flying doctors. Dit was echt jeugdsentiment want deze serie volgde ik vroeger. Echt leuk om te zien. Alice Springs is 1 van de 3 werkbases van de RFDS die het Northern Territory en Zuid Australie bestrijken. Het gebied dat ze bestrijken ligt in een straal van 600 km van ALice Springs. Er wonen 36.000 mensen waarvan 90% aboriginals. Het medisch team bestaat uit 9 voltijd vliegende verplegers en een team van artsen. Alice Springs beschikt over 4 Pilatus PC-12, eenmotorige vliegtuigen. Tegenwoordig heeft de RFDS meer dan 21 bases. Hun personeel bestrijkt 80% van het Australische continent. Het unieke van de RFDS is dat het een gatis service is voor alle Australische ingezetenen. Heel goed dat dit is opgezet. We kregen via een filmpje uitleg en voorbeelden te zien van noodgevallen in afgelegen gebieden. Daarna nog even naar het museum geweest waar ook een replica stond van het Flying doctors toestel. Zeker de moeite waard om te bezoeken.
Wat je ook zeker niet moet missen als je in Alice Springs bent is The School of Air. Opgericht in 1951. Deze radioschool is een afstandsonderwijsorganisatie om de studieresultaten te vergroten van leerlingen in geisoleerde gebieden. Dit is het grootste online klaslokaal. De meest verafgelegen leerlingen wonen op 1009 km ver. Ze wonen op veeboerderijen, aboriginal gemeenschappen, militaire bases, nationale parken enz. Via de computer krijgen de kinderen op afstand les. 3x per jaar komen ze bijeen om een week activiteiten samen te doen zoals een sportdag etc. Erg indrukwekkend. Beau vond het maar niets. 3x per jaar je vrienden zien vond hij toch wel heel weinig. Voordat we vliegen naar Darwin hebben we nog wat tijd over dus we besluiten nogmaals naar Simpson Gap te rijden. Hier zitten black rock wallabies (kangaroos). We waren hier gisteren al maar toen zagen we ze niet. Dit keer hadden we wel geluk en zaten ze er wel. Gave beestjes. Daarna op naar het vliegveld waar we helaas onze gave Toyota Landcruiser weer inleveren bij Avis. Dan inchecken. Echt een piepkleine luchthaven. We moeten zelf naar het vliegtuig toelopen. Grappig. Met Virgin Airlines vliegen we van Alice Springs naar Darwin in een kleine 2 uur. Dat is toch beter dan 2 volle dagen rijden wat we eerst wilden doen. In Darwin een taxi gepakt. We hadden een aardige Libanese taxichauffeur die hier op de Universiteit werkte en wat geld bij verdiende met taxiritjes om zo zijn ticket naar Libanon weer te bekostigen (waar zijn vrouw en 2 kinderen nog wonen). We hebben een heerlijk hote/appartement in een buitenwijk van Darwin (Palmerston). Luxe appartement met ja, ja wasmachine en droger. Dus snel die outback kleren wassen zodat deze weer schoon zijn voor onze campertrip. Nu 3 dgn bijkomen van onze outback avonturen. Alleen maar chillen, zwemmen, lekker eten en luieren. Dat beviel goed. Maar vanavond onze rugzakken weer ingepakt voor onze 11 daagse trip door de Northern Territories. We gaan richting Mary River/Kakadu en Katherine. Hier is nauwelijks telefoonbereik of Wifi dus voorlopig zullen jullie even niets meer horen. Wel jammer want nu missen we ook de Olympische Spelen maar ja je kan niet alles. We hebben in ieder geval de opening gezien en misschen morgenvroeg nog de hockeywedstrijd NL - Argentinie.

• 09 Augustus 2016 - 00:31

Nicole:

Jaana de Flying Doctors met eerst Dr Tom en daarna Dr Geoff en Dr Randall. Leuke serie! Kakadu is gaaf...met de wetlands en zo. Heerlijk gegeten in Escarpment, een restaurant in de vorm van een croc ;-)

• 10 Augustus 2016 - 11:52

Susan Vermeer:

Het is leuk jullie te volgen, ben benieuwd naar het vervolg! Veel plezier in de outback!